Veelgestelde vragen

Goed om te weten

-Wat is dynamic packaging? 
Dynamic packaging is het samenvoegen van losse componenten zoals een vlucht, hotel, transfer, huurauto afkomstig van één of meerdere leveranciers tot één pakketreis.

-Wat is een boeking op aanvraag? 
Wanneer wij geen eigen voorraad meer hebben aan stoelen op de vlucht of geen voorraad aan kamers op hotel moeten wij in deze geval extra stoel(en) en/of kamer(s) vragen bij de luchtvaartmaatschappij of hotelier. Deze mogelijkheid wordt aangeven op onze website als ” boeking op aanvraag”.

-Wat is een vroegboekkorting? 
De vroegboekkorting is een korting die de reiziger krijgt die gebaseerd is op het vroegboeken van de reis. De vroegboekkorting is meestal geldig indien de geboekte reis minstens 4 maanden voor de aanvangsdatum geboekt is. Afhankelijk van hotelier kan deze periode verschillend zijn. De korting is geldig indien men de reis boekt tussen een startdatum en einddatum. In het algemeen is de kortingspercentage hoger indien de reis geboekt wordt dichter bij de startdatum.

-Mag een zwangere vrouw mee op de vlucht? 
In principe mag een zwangere vrouw tot 28 weken vliegen zonder doktersattest. Vanaf 28 tot 36 weken is een doktersattest vereist. De doktersverklaring mag niet ouder zijn dan 1 maand, terug te rekenen vanaf de datum van terugreis. De verantwoordelijke van de vlucht kan een nieuwe doktersattest vragen en zelfs bij twijfelachtig geval de passagier weigeren op de vlucht. Zwangere vrouwen vanaf de 36ste week van hun zwangerschap mogen niet meer vliegen. Alle retourvluchten dienen dan ook voor de 35ste zwangerschapsweek te zijn gemaakt. Voor vrouwen die in verwachting zijn van een meerling geldt dat zij vanaf de 34ste week niet meer mogen vliegen. Voor correcte informatie i.v.m. de luchtvaartmaatschappij die uw vlucht zal uitvoeren verwijzen wij u naar de website van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij of touroperator.

-Heeft u begeleiding nodig op de luchthaven? 
Indien u slecht ter been bent is het mogelijk om begeleiding aan te vragen op de luchthaven. Deze service dient u via e-mail aan te vragen bij onze klantenservice via [email protected] Wij willen wel weten of u trappen kan lopen of kleine stukjes lopen of helemaal niet kan lopen. Op basis van deze informatie zal de luchthaven voor de gepaste begeleiding zorgen. Indien u gebruik maakt van een rolstoel of scootmobiel geeft u deze af aan de check-in balie. Bij aankomst ontvangt u de rolstoel of scootmobiel bij de bagageband afwijkende bagage.

-Wat moet ik weten over huisdieren? 
Je kan je huisdier enkel meenemen indien de luchtvaartmaatschappij en/of hotel je deze service biedt. Je moet ook in het bezit zijn van de nodige documenten voor het vervoeren van huisdieren. De aanvraag voor het vervoeren van huisdieren moet ons altijd schriftelijk (e-mail) aangevraagd worden. Het vervoeren van huisdieren is onderworpen aan kosten die in rekening komt van de hoofdboeker. Graag willen wij zoveel mogelijk informatie i.v.m. uw huisdier om hem aan te melden bij de luchtvaartmaatschappij. Zodra wij een antwoord hebben zullen wij je contacteren met antwoord van de luchtvaartmaatschappij. Alvorens uw reis te boeken raden wij je aan om je te informeren via de website van de luchtvaartmaatschappij of dat deze service wordt aangeboden. Indien uw huisdier niet wordt aanvaard op uw vlucht of op hotel is de hierdoor uitvloeiende kosten voor de hoofdboeker. SUNSKY Vliegvakanties kan hiervoor niet aansprakelijk gesteld worden.

-Wanneer mag ik in -en uitchecken op hotelkamer? 
In het algemeen zijn de kamers tussen 14:00-16:00 uur beschikbaar voor de klant. De laatste dag wordt verwacht dat u de kamer verlaat ten laatste om 12:00 uur. Na het uitchecken vervalt ook het recht op eten & drinken. Na het uitchecken kunt u uw bagage in de meeste hotels achterlaten bij de receptie of de daarvoor voorziene plaats.

-Waar boek ik E-visum voor Turkije?
Per 1 januari 2015 dient u in bezit te zijn van een e-visum voor Turkije die u dient aan te schaffen voor uw vertrek. De paspoort of ID dient nog 6 maanden geldig te zijn bij binnenkomst in Turkije. Het online visum voor Turkije koopt u het best bij de website van de Ministerie van Toerisme van Turkije (www.evisa.gov.tr). De kosten voor de visum is $20 per visum. Bij het reserveren van de visum dien je aandacht te besteden aan de correctheid van de ingegeven informatie, een wijziging achteraf is niet mogelijk. Het aangevraagde visum wordt u per e-mail verzonden die u dient af te printen en mee te nemen naar de luchthaven.

Wijzigen en annuleren

-Ik wil mijn boeking annuleren!
Annuleren van uw boeking is mogelijk en is steeds onderworpen aan extra kosten die soms kunnen oplopen tot 100% van de reissom. De annulerings- en onze administratiekosten dienen in ieder geval betaalt te worden. Annulering van een boeking dient ons steeds schriftelijk (e-mail) aangevraagd te worden.
Wij maken een kostenberekening voor u.  Indien u akkoord gaat met de annuleringskosten kan de reis definitief geannuleerd worden.  Meer informatie hieromtrent vindt u terug onder rubriek Bijzondere reisvoorwaarden SUNSKY Vliegvakanties en de website van de luchtvaartmaatschappij!

-Ik wil mijn boeking wijzigen!
Wijzigen van uw boeking is mogelijk mits de luchtvaartmaatschappij ons dit toestaat.
De wijzigingskosten opgelegd door de luchtvaartmaatschappij en onze administratiekosten dienen in ieder geval betaalt te worden. Wijziging van een boeking dient ons steeds schriftelijk (e-mail) aangevraagd te worden. Indien u akkoord gaat met de wijzigingskosten kan de reis gewijzigd worden. Meer informatie hieromtrent vindt je terug onder rubriek Bijzondere Reisvoorwaarden SUNSKY Vliegvakanties en de website van de luchtvaartmaatschappij!

-Is het mogelijk om de datum, kamertype en na(a)m(en) te wijzigen in mijn hotel reservatie?
Afhankelijk van de type boeking kunnen soms wijzigingen aangebracht worden mits betaling van de kosten. Meer informatie vindt u terug bij de rubriek algemene -en bijzondere reisvoorwaarden SUNSKY Vliegvakanties en webstek van de luchtvaartmaatschappij.

Minderjarigen, kinderen en babys.

-Moeten kinderen en Baby`s een eigen passpoort of ID hebben? 
Kinderen en baby`s zijn verplicht een eigen identiteitskaart of reispas te hebben met foto.

-Hebben kinderen een eigen stoel op de vlucht? 
Kinderen vanaf 2 jaar hebben een stoel op de vlucht.

-Hebben baby`s recht op bagage? 
Kinderen tussen 0-2 jaar die geen stoel gereserveerd hebben, hebben bij de meeste luchtvaartmaatschappijen ook geen recht op bagage. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de webstek van de luchtvaartmaatschappij waarmee u wenst te vliegen.

-Mag een minderjarige alleen reizen? 
Kinderen jonger dan 5 jaar mogen niet alleen reizen en moeten altijd vergezeld worden door een persoon ouder dan 18 jaar of een legale voogd. Een kind tussen 5 en 12 jaar of anders genoemd UM (Unaccompanied Minor, minderjarige zonder begeleider) mag alleen reizen mits betaling van de kosten voor assistentie en voldoen aan de voorwaarde dat uw kind begeleid wordt naar de luchthaven van vertrek door een van de ouders of een legale voogd. Het kind moet natuurlijk beschikken over een eigen reisdocument met foto. Jongeren tussen 11 en 18 jaar of YP (Young Person, jongere) kunnen alleen reizen indien ze beschikken over de geldige reisdocumenten. Voor hen is assistentie niet verplicht.

-Mag een kind bij de nooduitgang zitten? 
Neen, een kind mag vanwege de vliegveiligheid niet bij de nooduitgang zitten.

Boeken en betalen

-Wie is hoofdelijk aansprakelijk bij een boeking bij SUNSKY Vliegvakanties?
De hoofdboeker is hoofdelijk aansprakelijk voor alle anderen die hij/zij aangeeft. Wanneer de hoofdboeker verkeerde informatie ingeeft waardoor extra kosten ontstaan zal de kosten voor rekening van de hoofdboeker zijn.

-Kan ik veilig betalen als ik online boek via de website van Sunsky Vliegvakanties? 
Ja, alle elektronische betalingen worden verwerkt en beveiligd door Ingenico - Ogone, de leidende provider in beveiligde betaaloplossingen.

-Wat is 3-d secure? 
3-D Secure is een online methode voor transactieauthenticatie. U kunt dit het best vergelijken met het invoeren van een pincode of het plaatsen van een handtekening bij een transactie op een fysieke terminal (bijv. in een winkel of restaurant). Er zijn verschillende vormen van 3-D Secure-authenticatie. Afhankelijk van de bank en het land van oorsprong van de klant kan dit bestaan uit het gebruik van een kaartlezer of digi-pass, het invoeren van een pincode of zelfs het invoeren van informatie die alleen de kaarthouder kan weten.

-Welke voorschot betaal ik? 
Het te betalen voorschot is volledig afhankelijk van de leverancier van de geboekte product. Indien het een SUNSKY Vliegvakanties product betreft betaalt u 30% voorschot en het restbedrag zou betaald moeten zijn ten laatste 3 weken voordat uw reis aanvangt. Bij enkel vlucht boeking betaalt u het volledige reisbedrag. Bij een dynamisch pakketreis betaalt u het voorschot die de leverancier wenst te ontvangen voor elk geboekte losse product.

-Kan ik telefonisch boeken bij Sunsky?
Een boeking maken op onze website is eenvoudig en veilig. Indien u liever telefonisch reserveert gelieve onze klantendienst te contacteren. Onze reisexperts zullen u de nodige informatie verstrekken en de reis boeken. Gelieve te noteren dat bij een telefonische boeking 30 euro servicekosten per persoon in rekening gebracht worden.

-Hoe ontvang ik mijn boekingsbevestiging en factuur?
Uw bevestiging en factuur worden automatisch verzonden naar het e-mailadres dat u heeft opgegeven. Daarom is het belangrijk dat de opgegeven e-mailadres correct is.

-Ik heb mijn bevestigingsmail en factuur niet ontvangen? 
Indien het opgegeven e-mailadres juist is gelieve dan eerst de map met ongewenste e-mail (spam) te controleren.

-Na de boeking heb ik het hotel gecontacteerd en ze weten niets van mijn boeking?
U kan er zeker van zijn dat uw boeking is gereserveerd indien wij uw reis hebben bevestigd. Het is best mogelijk dat sommige hotels de namen van de gasten pas een paar dagen voordat de gasten arriveren ingeven in hun systeem. Mocht u liever rechtstreeks contact op te nemen met het hotel dan raden wij u aan om dit te doen een paar dagen voor uw aankomstdatum.

-Brengt SUNSKY Vliegvakanties boekingskosten in rekening?
Bij een boeking via de website worden geen boekingskosten aangerekend. Indien u verkiest om telefonisch te reserveren of u wilt boeken in onze kantoren dan worden 30 euro servicekosten per persoon aangerekend.

-Zijn de belastingen inbegrepen in de prijs?
Ja, indien BTW van toepassing is, is deze reeds gecalculeerd in de prijs.

-Welke betaalmogelijkheden biedt Sunsky Vliegvakanties? 
U kunt uw reservering online betalen met uw bankrekening (kaartlezer), creditcard en bancontact. 
Wij werken samen met de volgende banken: * ING Bank * KBC Bank 
Wij accepteren de volgende creditcards: *Visa *Mastercard

-Mijn creditcard is geweigerd wat moet ik doen? 
Uw creditcard kan om verschillende redenen worden geweigerd: * We accepteren het type creditcard dat u wilt gebruiken niet. * U heeft uw betalingslimiet bereikt. * Het bedrag is hoger dan uw dagelijkse betalingslimiet. * Het adres dat u heeft opgegeven is niet gelijk aan het factuuradres. * Controleer of u de juiste kaartnummer, vervaldatum, of veiligheidscode heeft ingegeven op de website? * Uw creditcard is niet geactiveerd voor online betalingen * Controleer uw internetverbinding.

Voor de reis

-Moet ik mijn vlucht herbevestigen?
Ten laatste 24 uur voor uw vertrek dient u de vluchtgegevens nogmaals te controleren voor eventuele wijzigingen. Dit kan u doen via de website van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Volgt u deze aanwijzing niet op dan zullen de mogelijke kosten voor uw rekening komen.

-Welke vaccinaties heb ik nodig? 
Wie een reis maakt naar verre bestemmingen informeert zich best over de gezondheidsvoorschriften. Op www.vacciweb.be vind je een overzicht van talrijke bestemmingen en de geldende vaccinatievoorschriften.

-Hoe kan ik online inchecken op mijn vlucht? 
Afhankelijk van de geboekte luchtvaartmaatschappij kan je bijna altijd online inchecken op de webstek van de luchtvaartmaatschappij. Vanaf wanneer u kan inchecken op uw vlucht kan u best nachecken op de webstek van de luchtvaartmaatschappij. Meestal heeft u hiervoor uw boekingsnummer/e-ticketnummer en familienaam nodig. Opgelet! Bij sommige luchtvaartmaatschappijen kan u nog enkel online inchecken! Voor meer informatie hieromtrent raadpleeg de website van de luchtvaartmaatschappij.

-Hoe kan ik mijn stoel reserveren op mijn vlucht? 
Dit doe je eenvoudig op de webstek van de luchtvaartmaatschappij.

Bagage

-Kan ik extra bagage meenemen?
Indien geen bagage inbegrepen is bij uw boeking of u wilt extra bagage meenemen kan u op de webstek van de luchtvaartmaatschappij zelf extra bagage bijboeken.

-Handbagage
U mag handbagage in de cabine vervoeren mits de maximale formaat 25x35x55 is. De algemene regel is dat uw handbagage maximaal 8kg. mag wegen.  Voor meer en correcte informatie verwijzen wij u naar de webstek van de luchtvaartmaatschappij.

-Ik wil speciale bagage meenemen?
Voor het bijboeken van speciale bagage verwijzen wij u naar de webstek van de luchtvaartmaatschappij. 

-Welke voorwerpen mogen niet in handbagage? 
Scherpe voorwerpen en vloeibare stoffen boven de 100ml. mogen niet in je handbagage om veiligheidsoverwegingen. Verzeker u dat u geen zakmes, scheermessen, nagelsetje, schaar of andere scherpe en snijdende voorwerpen in uw handbagage heeft. Zonder deze in bewaring te geven mag u het vliegtuig niet opgaan. De strenge regels gelden alleen voor de handbagage die in de cabine meegenomen wordt en zijn toepasselijk voor alle passagiers die vertrekken vanuit een Europese luchthaven, ongeacht hun bestemming. Een uitzondering wordt toegestaan voor medicijnen, babyvoeding en dieetvoeding nodig tijdens de vlucht. Naast drank vallen ook water, parfum, gel, shampoo, zonnecrème, tandpasta, sprays, spuitbussen… onder vloeistoffen. Er is geen beperking wat de hoeveelheid betreft in de geregistreerde bagage. De vergezelde verpakking mag alleen geopend worden op de eindbestemming.

Reisdocumenten

-Wanneer ontvang ik mijn reisdocumenten?
De reisdocumenten worden u ongeveer 10 dagen voor uw vertrek verzonden mits wij de volledige betaling van de reis hebben ontvangen. Indien minder dan 10 dagen voor afreis worden de reisdocumenten onmiddellijk verzonden naar het e-mailadres die u heeft ingegeven bij de boeking.

Tijdens de reis

-Wat moet ik doen bij een NOODSITUATIE tijdens mijn reis? 
Op uw reisbescheiden vindt u een SOS nummer die u kan bellen.

-Zijn de transferkosten naar het hotel op bestemming inbegrepen in de prijs? Afhankelijk van de reis die u geboekt heeft is de transfer inbegrepen in de prijs. Indien transfer is inbegrepen is deze ook vermeld op uw factuur en transfervoucher.

-Zijn de parkeerkosten en vervoer naar de luchthaven in thuisland inbegrepen in de prijs? 
Neen, deze kosten zijn niet inbegrepen in de prijs tenzij deze vermeld is bij de hotelinformatie op de website.

Na de reis

-Kan ik rekenen op compensatie indien mijn vlucht vertraging heeft?
De oorzaak van de vertraging van de vlucht is te wijten aan de luchtvaartmaatschappij. U kan enkel een vergoeding aanspreken indien u de nodige verzekeringen heeft.

-Wat doen bij verloren en gevonden spullen?
Indien u iets heeft achtergelaten op hotel of vliegtuig willen wij u graag helpen bij het zoeken en eventueel terug bezorgen van uw spullen. Het melden van verloren en gevonden spullen doet u enkel via e-mail: infounsky.be. Een duidelijke omschrijving van het voorwerp en indien u weet de plaats waar u het vergeten bent steeds vermelden. SUNSKY Vliegvakanties kan echter niet aansprakelijk gesteld worden voor verloren en vergeten spullen. Wij kunnen u nooit garanderen dat deze verloren of vergeten spullen, zelfs indien ze op bestemming gevonden zijn bij u afgeleverd zullen worden. Voor het terugbezorgen van voorwerpen kunnen extra transportkosten berekend worden.